תגיות מומלצות

B.O.T BOT VBAC אחרי לידה אחרי ניתוח קיסרי אחרי קיסרי איכילוב אימהות איפה ללדת אפידורל אפס הפרדה אשפוז אחרי קיסרי ביות מלא בית חולים בלוגים בתי חולים גלריית קיסריות דולה דולה לקיסרי דולות הדסה החלמה מניתוח קיסרי הידבקויות היפוך עובר היפרדות בטנית הכנה ללידה הכנה ללידה קיסרית הכנה לניתוח קיסרי הכנה לקיסרי הנקה העמק הרדמה הרדמה מלאה הרדמה ספינאלית הריון הריון אחרי קיסרי התאוששות ויב"ק חדר ניתוח חוויית לידה חוות דעת חזרה הביתה טיפול בצלקת טיפולים טיפים טראומה יוגה ילד שני יעל רותם ירידת מים כאבים לאחר ניתוח קיסרי לידה טבעית לידה קיסרית לידת ואקום ליווי בלידה ליווי רגשי לניאדו לנל"ק לנלק לקראת ניתוח קיסרי מיעוט מי שפיר מלווה בניתוח קיסרי מלווה לאחר לידה קיסרית מעייני הישועה מצג עכוז ניתוח קיסרי ניתוח קיסרי אלקטיבי ניתוח קיסרי חוזר ניתוח קיסרי חירום ניתוח קיסרי טבעי ניתוח קיסרי מתוכנן ניתוח קיסרי שלישי סדנאות סיבוכים סיכונים סיכות או תפרים סיפור לידה סיפורי לידה עזרה לאחר לידה עיבוד חוויית לידה עיבוד לידה עיסוי פיזיותרפיה צלקת קיסרי אלקטיבי קיסרי חוזר קיסרי חירום קיסרי טבעי קיסרי ידידותי קיסרי יזום קיסרי מבחירה קיסרי מתוכנן קיסרי פרטי קלו קוט קרניוסקרל קרע דרגה 3 רופא פרטי שאלון חוויית לידה תינוקות תינוקייה תמונות מניתוח קיסרי תרפיה מוכוונת לידה

להתכונן לחיים שאחרי הלידה

  1. דף הבית
  2. מאמרים
  3. הכנות ללידה קיסרית
  4. להתכונן לחיים שאחרי הלידה
החיים אחרי לידה בניתוח קיסרי

 

האם שמתן לב שיש מגוון קורסי הכנה ללידה אבל כמעט שאין בנמצא קורס הכנה לחיים שאחריה? למה בעצם? 

 

ההריון הוא תהליך אשר דורש מאיתנו הרבה משאבים פיזיים ורגשיים. יש לאורכו כמו תחנות שונות, בדיקות רפואיות שצריך לעבור, וסממנים שונים ויחודיים לכל סימסטר של ההריון. לעתים החוויה היא של חוסר פניות או חשש להתבונן קדימה, ודרך ההתמודדות היא להביט כל פעם רק אל ה'תחנה הבאה' שבדרך אל המפגש עם הבייבי. 

 

עם זאת, בזמן שמרגיש נכון עבורכם, יכול להיות משמעותי ויקר ערך ליצור מרחב לחשיבה והכנה בנוגע לתקופה שאחרי הלידה. זה נכון שבמידה מסוימת, לא תוכלו לדעת איך בדיוק תרגישו ואיך דברים יראו עבורכם אחרי הלידה, משום שכל לידה וכל תחילת הורות היא ייחודית ומכילה חוסר וודאות. ועדיין, יש היבטים מסוימים שאפשר ללמוד עליהם ולהתכונן אליהם מראש, דרך קריאה, שמיעת הרצאות/ פודקסטים בנושא, ושיח פתוח עם הורים ותיקים יותר (הן על החלקים הטובים והן על החלקים המאתגרים והקשים יותר). למידה על המאפיינים הייחודים של התקופה שאחרי הלידה, של הורות ראשונית או של לידה שנייה ותוספת אח.אחות למשפחה- יכולה לעזור בנירמול והפחתה של תחושת בדידות מול דברים שיכולים לעלות בהמשך.  

 

לקראת הלידה, אפשר לקבוע זמן ביומן עם בן/בת הזוג כדי להתחיל לחשוב ביחד איך יראו הרגעים הראשונים שלכם אחרי הלידה עוד בבית החולים, איך תיראה הכניסה לבית ביחד עם הבייבי החדש ואיך באופן כללי, יראו השבועות ואפילו החודשים הראשונים שאחרי הלידה. לחילופין: אפשר לכתוב על דף את הדברים כל אחד לעצמו, ואז להקריא זאת לפרטנר.ית. האפשרות לדמיין מה יהיה או מה הייתם רוצים שיהיה, יכול לעזור בביסוס תחושת ביטחון, של לדעת בגדול לקראת מה אתם צועדים. כמו כן, שירטוט איזשהי 'תוכנית פעולה' ותיאום ציפיות מראש יכול לעזור בביסוס עוגנים משמעותיים בתוך תקופה של שינוי והסתגלות. 

 

אם זו אינה הלידה הראשונה שלכם, אפשר להיזכר ביחד ולשוחח על הלידה הקודמת והתקופה הראשונית שהייתה אחריה. איך זה היה עבורכם? מה הפתיע אתכם?, מה היה לכם קשה?, מה עבד טוב? מה למדתם? ומה הייתם רוצים שיהיה אחרת הפעם? שיח כזה יכול לאפשר למידה והסתכלות רחבה יותר על התהליך שעברתם באופן אישי, כהורים, בני זוג וכמשפחה עד כה. 

 

כמו כן, אני מאמינה שחשוב לשוחח ולבדוק האם יש מערכת תמיכה מספקת עבורכם לתקופה שאחריי הלידה. זה הכרחי בכל הלידות ואפילו במיוחד אחרי לידה קיסרית- בשל תהליך ההתאוששות וההחלמה מהניתוח אשר דורש עוד עזרה. בשיח עם בן/בת הזוג או מלווים אחרים שצפויים להיות עם האם לאחר הלידה, אפשר ממש לרדת לרזולוציות הקטנות של איזה סוג תמיכה הייתם רוצים, אילו צרכים יכולים לעלות או אילו דברים עלולים להיות יותר טריגריים עבורכם. גם דברים שנשמעים 'קטנים' יכולים להיות קריטיים בזמנים הרגישים שאחרי לידה ותקשורת פתוחה וישירה לגביהם, יכולה ליצור עוגנים משמעותיים בהמשך. לדוגמא: חשוב לך שבן הזוג יזכור להביא לך מים ונישנוש בזמן הנקה/ יש מילים שהיית ממש רוצה לשמוע אחרי לידה ועושים לך טוב ומחזקים אותך? / מה ההסכם שלכם לגבי מבקרים לאחר לידה ומה הציפיות מהם? / מה החלוקה לגבי קימה בלילה? / איך יראה הלו"ז היומי שלכם? וכו'. 

 

התקופה שאחרי לידה היא תקופה של הסתגלות והחלמה וצריך לראות איך אתם לא נשארים בה לבד. זו אולי כבר נהייתה קלישאה שצריך שבט כדי לגדל ילד- אבל יש בה הרבה מן האמת. חשוב לראות איך אפשר לייצר מעגלי תמיכה רחבים יותר עבורכם כדי לא ליצור עומס רב מדי על התא המשפחתי הגרעיני שלכם. יחד עם זאת, לפעמים קשה לקבוע מראש לאיזה סוג תמיכה תזדקקו אך יכול להיות טוב לדעת שיש לכם ב'שלוף' תוכנית גיבוי, כמו: טלפונים של בייביסטר שאתם סומכים עליה, אחות לילה, יועצת הנקה, מטפלת רגשית או מקום שאפשר להזמין ממנו אוכל בייתי. בנוסף, אפשר כבר במהלך ההריון לבדוק אילו מעגלים חברתיים יש בסביבת המגורים שלך שיוכלו לעזור להרגיש פחות לבד בתוך הדבר הזה כמו: נשים נוספות שאמורות ללדת באותו זמן כמוך, מעגלי אימהות או חוגים לאימהות ותינוקות. 

 

לצד כל הדברים שנאמרו, יכול להיות שירגיש מאתגר לייצר שיח פתוח על הנושאים הללו או שיעלו קונפליקטים מסוימים במהלכו. כדאי לשים לב אם יש נושאים שצריכים עוד עיבוד מסוים לקראת הלידה (בנפרד או כזוג) ואם יש צורך בעוד תמיכה מאיש מקצוע על מנת ליצור שיח מפרה בינכם, שיעזור לכם להרגיש מוכנים ומתואמים יותר לתקופה שאחריי הלידה, גם כאשר דברים יהיו שונים מעט ממה שחשבתם.  

 

כתבה: שי שנער - מטפלת באמנות (MA) ומלווה רגשית בגישת BOT. 

אולי יעניין אותך גם:
ניתוח קיסרי כפלטפורמה להתפתחות אישית
היום שלפני הניתוח
הוספת תגובה